Основне меню
Для діток

Методика Марії Монтессорі

tl_files/images/anthony-morrow-butterfly.jpg

Марія Монтессорі 
була великим педагогом і  все своє життя до останку присвятила дітям. Народилася вона в Італії, в середині 19 століття, і була першою в історії цієї країни жінкою - доктором медицини. Працюючи в дитячому садку з ослабленими і хворими дітьми, спостерігаючи за ними, Марія Монтессорі намагалася полегшити їм життя, допомогти їм наздогнати однолітків. Вона намагалася створити їм іграшки, які б не лише розважали їх, але і розвивали їхню уяву, їхні пальчики.

Вона створила педагогічну систему, яка максимально наближена до тієї ідеальної ситуації, коли дитина навчається самостійно. Система складається з трьох частин: дитина, довкілля, вчитель. В центрі всієї системи  дитина. Довкола неї створюється спеціальне середовище, в якому вона живе і вчиться самостійно. У цьому середовищі малюк удосконалює свій фізичний стан, формує моторні і сенсорні навики, відповідні віку, набуває життєвого досвіду, вчиться упорядковувати і порівнювати різні предмети і явища, набуває знань на власному досвіді. Вчитель спостерігає за дитям і допомагає йому, коли це потрібно. Основа педагогіки Монтессорі, її девіз - "допоможи мені це зробити самому". Таким чином, Монтессорі вдалося створити освітню систему, яка заснована на самостійному розвитку особи дитяти самим дитям, виходячи з його власного внутрішнього потенціалу. Також, спостерігаючи за дітьми, Марія Монтессорі виділила можливі особливості психічного розвитку: вбираюче мислення і вікову сензитивність (чутливість).

Вбираюче мислення.

При роботі з дітьми Монтессорі помітила, що дитина має зовсім інший спосіб мислення, який відрізняється від  дорослого. Мислення дитяти – це губка, яка без розбору вбирає в себе образи зовнішнього світу, не поділяючи їх на "хороших" і "поганих", "корисних" і "некорисних" і так далі. Виходячи з цього  соціальне середовище, що оточує дитину, набуває величезного значення. І якщо дорослий хоче, щоб дитя добре розвивалося, то він повинен створити довкола дитини таке середовище, в якому вона могла б знайти все, що потрібне для повноцінного розвитку: значну кількість різноманітних сенсорних вражень, соціально прийнятні способи емоційного реагування, зразки позитивної соціальної поведінки, способи раціональної діяльності з предметами. І, крім усього іншого, у дитяти має бути можливість "ввібрати" правильну мову.

Сензитивні періоди.

Це періоди особливої чутливості, які мають місце в розвитку дітей. На ці базові стадії розвитку дорослий не в змозі ніяк вплинути ззовні. Але якщо у дитини не було можливості розвиватися відповідно до директив своїх періодів, то вона втратила єдиний шанс природним чином набути певну здібність, і більше у неї такої можливісіь не буде. В процесі розвитку всіх дітей виникають сензитівні періоди, але час їх виникнення, тривалість і динаміка протікання різні у різних дітей. Період розвитку мови (0-6 років),період сприйняття порядку (0-3), період сенсорного розвитку (0-5.5), період сприйняття маленьких предметів (1.5-2.5). період розвитку рухів і дій (1-4), період розвитку соціальних навиків (2.5-6)

Ігри Монтессорі містять матеріали по сенсориці, практичному життю, математиці, розвитку мови, письму, мовленню читанню. Але в першу чергу її ігри спрямовані на розвиток образного мислення. У них дитя навчається на око оцінювати кількість і об'єм предметів незалежно від форми, у якій вони перебувають. А маніпуляції з дрібними предметами розвивають когнітивну карту мозку малюка.